تست و مقایسه طول عمر باتری سرفیس در انواع مدلهای سی پی یو

با مشاهده و برسی مشخصات این پردازنده ها میتوان دریافت که طول عمر باتری سرفیس در مدل M3 نسبت به بقیه بیشتر است و بهتر عمل می کند اما تفاوت طول عمر باتری بین Core i5 و Core i7 چیست ؟ با وجود کارت گرافیک و TDP یکسان انها ایا طول عمر باتری در انها یکسانه ؟

 

بیایید ابتدا ظرفیت باتری سرفیس را در پردازشگرهای مختلف برسی کنیم و در این مقاله از نوژینو >> هم ریز و با جزییات به اموزش راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ و سرفیس پرداخته ایم .

 

ظرفیت باتری سرفیس

در عکس زیر مشخصات و آمار باتری های ساخته شده در هر مدل آمده است :

 

ظرفیت باتری سرفیس در core M3 – نوژینو

 

ظرفیت باتری سرفیس در core m3 - نوژینو

 

 

ظرفیت باتری سرفیس در core i5 – نوژینو

 

ظرفیت باتری سرفیس در core i5 - نوژینو

 

ظرفیت باتری سرفیس در core i7 – نوژینو

ظرفیت باتری سرفیس در core i7 - نوژینو

 

همانطور که مشاهده می کنید تفاوتها ناچیز است بنابراین به نظر می رسد هر 3 مدل از پردازشگر ها از باتری یکسانی استفاده می کنند و همه آنها با توان 45000 میلی وات ساعت طراحی شده اند.

 

تست باتری سرفیس با ویدیو یوتیوب hd

در یک تست باتری سرفیس ساده ما بر ان شدیم که شارژ همه دستگاه ها را به صد برسانیم و همزمان با هم یک ویدیو 32 دقیقه ای در یوتیوب پلی کنیم تا ببینیم چقد از باتری برای این 32 دقیقه ویدیو مصرف میشود .

تمامی تنظیمات در هر 3 دستگاه یکسان بودند چه تنظیمات ویندوز چه تنظیمات مرورگر و یوتیوب تا تست باتری سرفیس در موقعیت یکسانی اجرا شود . ویدئوی این تست هم کیفیت HD (1080p) داشت و از طریق WiFi پخش می شد

پس از اتمام ویدیو ظرفیت باتری سرفیس ها را چک کردیم و نتایجی که به دست اوردیم در جدول زیر امده است

 

پردازشگر core m3 پردازشگر i5 پردازشگر i7
ظرفیت باتری سرفیس بعد ویدیو 92% 92% 83%

 

شاید واقعا متعجب شده باشید اما من واقعاً تعجب نمی کنم که Core i7 در این تست باتری سرفیس عملکرد ضعیفی داشته باشد . به احتمال زیاد پردازنده گرافیکی Iris Plus 640 در Core i7 بیشتر از گرافیک های Intel HD در CPU های اینتل مصرف می کند

چیزی که در این تست باتری سرفیس چشمگیر و شگفت انگیز است این است که Core i5 با ” قدرت کمی بهتر ” Intel HD 620 مصرف انرژی باتری مشابه Core m3 با گرافیک Intel HD 615 دارد .

از آنجا که کیفیت تصویری هر 3 فیلم دقیقاً یکسان بود ، Core i5 در این تست برنده می شود .

 

تست ظرفیت باتری سرفیس با ویدیو یوتیوب 4k

برای مقایسه بهتره طول عمر باتری سرفیس در مدلهای مختلف دوباره تست ویدیو یوتیوب را انجام دادیم اما این بار با ویدیو 4k و کیفیت بالا که نیاز به پردازش بیشتری دارد .

تنظیمات در تمام دستگاه ها یکسان بوده و همه سرفیس ها در شرایط یکسانی هستند . اما این بار ، ویدیوی پخش شده 4K (2080p) است . بدیهی است ، این کار دستگاه را بیشتر تحت فشار قرار می دهد زیرا 4 برابر پیکسل های بیشتری برای پردازش وجود دارد .

بعد از اجرا تست ظرفیت باتری سرفیس ها دستگاه Core m3 از نظر صافی عملکرد فوق العاده ای داشت . انتظار داشتم دستگاه Core m3 با مشکل روبرو شود یا هنگ کند ، اما اینطور نبود . شاید فناوری فشرده سازی ویدئوی Youtube به دستگاه هایی با قدرت کمتر اجازه می دهد تا فیدهای 4K را با قدرت کمتر پخش کنند . همچنین ، اینتل ادعا می کند Kaby Lake می تواند ویدیو های 4K را بهتر پردازش کند که در cpu های core m3 هم موجوده ، که شاید به همین دلیل باشه که مشکلی برای ان پیش نیامد .

مطلب پیشنهادی مدیر  رفع مشکل تخلیه باتری در ویندوز 10(انواع لپ تاپ ها)

در جدول زیر نتایج تست ظرفیت باتری سرفیس با ویدیو یوتیوب 4k امده است اما اینبار مدت زمان ویدیو 21 دقیقه بودد .

 

پردازشگر core m3 پردازشگر i5 پردازشگر i7
ظرفیت باتری سرفیس بعد ویدیو 4k 95% 94% 91%

 

برای مدل های Core m3 و Core i5 ، اعداد تقریباً همانی است که انتظار می رفت . اما مدل Core i7 عملکرد به مراتب بهتری نسبت به تست قبلی داشته است – در حال حاضر به طور معقول تری به سایر مدلهای دیگر نزدیکه .

ظاهراً مدل Core i7 هنگام پخش محتوای 4K از طریق HD ، دیگر انرژی مصرف نمی کند!

 

تست میزان باتری سرفیس با ویدیو یوتیوب 720p

در ادامه مقایسه طول عمر باتری سرفیس در مدلهای سی پی یو های i7 , i5 , M3 اخرین ازمایش را که تست با ویدیو 720p است انجام می دهیم در این test حالت صرفه جویی در مصرف برق را در تمام دستگاه ها به حداقل رسانده ام که بلافاصله باعث می شود همه صفحه نمایش ها کم نورتر شوند

نتایج به صورت زیر بود

 

پردازشگر core m3 پردازشگر i5 پردازشگر i7
ظرفیت باتری سرفیس بعد ویدیو 720p 96% 95% 95%

 

در این تست همه ماشینها تقریباً برابر بودند . این نشان می دهد که در صورت تمایل می توانید دستگاه Core i7 را تا سطح cpu های کم مصرف پایین بیارید تا مصرف باتری سرفیس را به حداقل برساند .

 

تست باتری با نرم افزار PCMark

نرم افزار PCMark برای ازمایش عملکرد دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و ازمایشات مختلفی روی دستگاه انجام می دهد . دارای یک ویژگی است که به کاربران اجازه می دهد هر آزمایش را تا زمانی که باتری آن به طور کامل تمام نشود ، اجرا کنند. سپس برنامه کل زمان اجرا را ضبط می کند.

تست ها نرم افزار PCMark شامل موارد زیر است

 

1 ) Home Conventional : این نوع تست برای کاربران خانگی و لپ تاپ اداری و لپ تاپ خانگی و …. شخصی کاربرد دارد و وظایف رایج برای یک کاربر معمولی خانگی را تست می کند این نوع کارها الزامات محاسباتی کمی دارند و PCMark 8 Home برای آزمایش عملکرد تبلت ها ، نوت بوک ها و دسکتاپ های ارزان قیمت مناسب می باشد .

2 ) Work Conventional : این نوع تست هم وانایی سیستم شما را در انجام کارهای اساسی دفتر مانند نوشتن اسناد ، مرور وب سایت ها ، ایجاد صفحات گسترده و استفاده از چت تصویری اندازه گیری می کند. معیار Work برای اندازه گیری عملکرد سیستم های رایانه ای اداری معمولی که فاقد قابلیت رسانه هستند مناسب است

 

در ادامه ما سرفیس ها را با هر دو نوع تست نرم افزار pcmark تست کرده ایم و نتایج را در جدول نشان داده ایم

مطلب پیشنهادی مدیر  کدام سرفیس ها با ویندوز 11 سازگار هستند !!! ویندوز 11 رو چه سرفیس هایی نصب میشه

در واقع طول عمر باتری سرفیس را اتمام ان محاسبه می کند

 

پردازشگر Core m3 7Y30 پردازشگر Core i5 7300U پردازشگر Core i7 7660U
Home Conventional 6h 17min 25s 4h 37min 9s 4h 18min 34s
Work Conventional 5h 35min 25s 4h 25min 43s 3h 57min 49s

 

اینجاست میزان TDP پایین سی پی یو m3 به مدل Core m3 کمک می کند همانطور که می بینید تفاوت بین Core i5 و Core i7 بسیار اندک است . اما تفاوت بین Core m3 و Core i5 بسیار قابل توجه است .

حالا به عنوان اخرین تست نرم افزار PCMark تست را با استفاده از حداقل توان مصرفی بهینه و فقط برای تست Home Conventional انجام می دهیم . امیدواریم که مدل های سطح بالا تقریباً در سطح Core m3 با استفاده از این تنظیمات حداقلی باشند .

 

 

پردازشگر Core m3 7Y30 پردازشگر Core i5 7300U پردازشگر Core i7 7660U
Home Conventional (minimum) 6h 44min 40s 4h 49min 49s 4h 30min 23s

 

خب نتایج نا امید کننده بود . پیشرفت کوچکی حاصل شد اما بر اساس این مجموعه نتایج آزمایش ، می توان گفت که حداقل تنظیمات واقعاً عمر باتری را چندان زیاد نمی کند. پس بهترین تنظیمات برای سرفیس ها و لپ تاپ ها همان تنظیمات پیش فرض و بهینه است .

 

زمان شارژ سرفیس

خب شارژر سرفیس برای مدلهای core i7 و core i5 یکی است و از یک نوع شارژ استفاده می کنند اما مدل m3 دارای طراحی متفاوتی است و کوچکتر که احتمالا برای صرفه جویی در هزینه ها و نیاز به توان کمتر برای شارژ کردن به این شکل ساخته شده است .

حالا مدت زمان شارژ سرفیس چقد طول میکشه ؟ ما این موضوع هم تست کردیم و زمان شارژ سرفیس را در مدلهای مختلف برسی و تست کردیم . مدلهای Core i7 و Core i5 با 70٪ شارژ نشسته بودند ، در حالی که مدل Core m3 هنوز 62٪ شارژ باتری داشت .

ممکنه این اختلاف زمان شارژ سرفیس مهم نباشد اما در مواقع ضروری و هنگام سفر ضرورت ان خود را نشان میدهد . پس حداقل در این تست طول عمر باتری سرفیس core m3 عقب است .

 

سخن پایانی

در کل با توجه به بهره وری و میزان کار Core m3 به وضوح با اختلاف خوب برنده می شود . اما در پخش یوتیوب یا فیلم Core i7 شکست می خورد با این حال در i7 شما می توانید از حداقل تنظیمات کیفیت استفاده کنید.

معمولا مردم بیشتر از i5 ,i7 استفاده میکنند برای کار های روزمره چون ممکنه نیاز به پردازش و کار سخت باشد و نمیخواهند وسط کارشون گیر کنند پی ترجیح می دهند از i7 استفاده کنند اما همانطور که دیدید طول عمر باتری سرفیس زیاد نسبت به سایر مدلها جالب نبود

در مجموع اگر من حق انتخاب داشته باشم i7 را برای خودم بر میدارم و core m3 را میدم به همسرم چون ترجیح میدم سرفیسم قدرت بیشتری داشته باشه تا شارژ بیشتر 🙂

 

مطالب مفید :

تبدیل هارد مک به ویندوز بدون حذف اطلاعات

بازی های مخصوص سرفیس پرو

بهترین محافظ صفحه نمایش سرفیس

آموزش ریستور کردن ویندوز 10

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه